ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΑ ΤΗΣ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΙΑΚΗΣ ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΗΣ

Κωδικός μαθήματος
BUS71
Μονάδες ECTS
6
Εξάμηνο
Εξάμηνο Ζ
Κατηγορία μαθήματος
Κατεύθυνση
Οικονομικά των Επιχειρήσεων και των Αγορών
Περιγραφή μαθήματος
ΓΕΝΙΚΑ
ΑΥΤΟΤΕΛΕΙΣ ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ ΕΒΔΟΜΑΔΙΑΙΕΣΩΡΕΣ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ
Διαλέξεις 3

ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

 

Υποχρεωτικό κατεύθυνσης
ΠΡΟΑΠΑΙΤΟΥΜΕΝΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ:  
ΓΛΩΣΣΑ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ και ΕΞΕΤΑΣΕΩΝ: Ελληνική
ΤΟ ΜΑΘΗΜΑ ΠΡΟΣΦΕΡΕΤΑΙ ΣΕ ΦΟΙΤΗΤΕΣ ERASMUS Ναι
ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Σκοπός του μαθήματος είναι να αναγνωρίζουν και να διακρίνουν οι φοιτητές τις βασικές μεθόδους λήψης στρατηγικών επιχειρηματικών αποφάσεων, χρησιμοποιώντας βασικά εργαλεία μικροοικονομικής, βιομηχανικής οργάνωσης, οικονομικής των επιχειρήσεων, εξωτερικού επιχειρηματικού περιβάλλοντος, επιχειρησιακής εσωτερικής οργάνωσης και στρατηγικής διοίκησης. Το μάθημα επιδιώκει την ανάπτυξη πρακτικών δεξιοτήτων, αναλυτικής σκέψης και γνώσης από τους φοιτητές για τον τρόπο με τον οποίο οι επιχειρήσεις συμπεριφέρονται και ανταποκρίνονται σε συγκεκριμένες συνθήκες στον πραγματικό κόσμο για την επιβίωση, την απόκτηση ανταγωνιστικού πλεονεκτήματος και την ανάπτυξή τους. Μετά την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος οι φοιτητές αναμένεται να είναι σε θέση να εξηγούν, να γενικεύουν και να αποσυνθέτουν τη διαδικασία λήψης επιχειρηματικών αποφάσεων και να προβλέπουν τα στρατηγικά διλήμματα με τα οποία μπορεί να έλθουν αντιμέτωπες οι επιχειρήσεις στο πλαίσιο ενός δυναμικού ανταγωνισμού.
Γενικές Ικανότητες
Το μάθημα αυτό αποσκοπεί στο να αποκτήσει ο πτυχιούχος γενικές ικανότητες ανάπτυξης σύνθετης κριτικής σκέψης, λήψης αποφάσεων, αυτόνομης εργασίας, προσαρμογής σε νέες καταστάσεις, παραγωγής νέων ερευνητικών ιδεών, αναζήτησης, ανάλυσης και σύνθεσης δεδομένων και πληροφοριών με τη χρήση των απαραίτητων ΤΠΕ και επίδειξης επαγγελματικής, κοινωνικής και ηθικής υπευθυνότητας.
ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ
Τίτλος ενότητας Βιβλιογραφία Σύνδεσμος παρουσίασης
Εισαγωγικές Έννοιες και Ορισμοί: Στόχοι Επιχειρήσεων, Μορφές Κόστους, Μέτρηση Επιχειρηματικών Επιδόσεων, Οικονομίες Κλίμακας, Οικονομίες Φάσματος, Οικονομίες Μάθησης.

- «ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΟ ΜΑΝΑΤΖΜΕΝΤ», 1η Έκδοση, Frank t. Rothaermel, 2017. Εκδόσεις Rosili. Κεφ. 1, σελ. 18-25 και Κεφ. 6, σελ. 197-204.

- «Βασικές Αρχές Στρατηγικής των Επιχειρήσεων», 2η έκδοση, Johnson, Scholes, Whittinghton, Regner & Angwin, 2016. Εκδόσεις Κριτική. Κεφ. 1.1.

eclass.uop.gr
Κάθετα Όρια της Επιχείρησης: Κάθετη Ολοκλήρωση, Αλυσίδα Αξίας, Make or Buy Decisions, Οικονομικά του Κόστους Συναλλαγών, Θεωρία Συμβάσεων, Επιχειρησιακές Σχέσεις Εξειδικευμένων Επενδύσεων.

- «ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΟ ΜΑΝΑΤΖΜΕΝΤ», 1η Έκδοση, Frank t. Rothaermel, 2017. Εκδόσεις Rosili. Κεφ. 8, σελ. 266-281.

- «Βασικές Αρχές Στρατηγικής των Επιχειρήσεων», 2η έκδοση, Johnson, Scholes, Whittinghton, Regner & Angwin, 2016. Εκδόσεις Κριτική. Κεφ. 6.4.

eclass.uop.gr
Οριζόντια Όρια της Επιχείρησης: Διακλαδική Επέκταση, Συγχωνεύσεις και Εξαγορές, Οργανική Ανάπτυξη, Κοινοπραξίες, Μήτρα Ανάπτυξης/Μεριδίου Αγοράς BCG, Επιχειρήσεις Υψηλής Ανάπτυξης.

- «ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΟ ΜΑΝΑΤΖΜΕΝΤ», 1η Έκδοση, Frank t. Rothaermel, 2017. Εκδόσεις Rosili. Κεφ. 8, σελ. 282-294 και Κεφ. 9, σελ. 304-325.

- «Βασικές Αρχές Στρατηγικής των Επιχειρήσεων», 2η έκδοση, Johnson, Scholes, Whittinghton, Regner & Angwin, 2016. Εκδόσεις Κριτική. Κεφ. 9, και Κεφ. 6.2, 6.3, 6.6.

eclass.uop.gr
Είσοδος και Έξοδος Επιχειρήσεων: Δομικά Εμπόδια Εισόδου, Στρατηγικά Εμπόδια Εισόδου, Οριακή Τιμολόγηση, Επιθετική Τιμολόγηση, Πλεονάζουσα Παραγωγική Ικανότητα, Εμπόδια Εξόδου.

- «ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΟ ΜΑΝΑΤΖΜΕΝΤ», 1η Έκδοση, Frank t. Rothaermel, 2017. Εκδόσεις Rosili. Κεφ. 3, σελ. 88-92 και σελ. 101-103.

- «Βασικές Αρχές Στρατηγικής των Επιχειρήσεων», 2η έκδοση, Johnson, Scholes, Whittinghton, Regner & Angwin, 2016. Εκδόσεις Κριτική. Κεφ. 2.3.1.

eclass.uop.gr
Στρατηγική Τιμολόγηση Επιχειρήσεων: Συμπαιγνία Τιμών, Πόλεμος Τιμών, Πόλεμος Φθοράς, Στρατηγική Οφθαλμός-αντί-Οφθαλμού. Στρατηγική Grim Trigger.

- «ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΟ ΜΑΝΑΤΖΜΕΝΤ», 1η Έκδοση, Frank t. Rothaermel, 2017. Εκδόσεις Rosili. Κεφ. 3, σελ. 96-100.

- «Βασικές Αρχές Στρατηγικής των Επιχειρήσεων», 2η έκδοση, Johnson, Scholes, Whittinghton, Regner & Angwin, 2016. Εκδόσεις Κριτική. Κεφ. 2.3.1.

eclass.uop.gr
Παρουσίαση Εργασίας (Paper)    
Ανάλυση Εξωτερικού Περιβάλλοντος των Επιχειρήσεων: Ανάλυση PESTEL, Ανάλυση 5 Δυνάμεων του Porter, Στρατηγικές Ομάδες, Εμπόδια Κινητικότητας.

- «ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΟ ΜΑΝΑΤΖΜΕΝΤ», 1η Έκδοση, Frank t. Rothaermel, 2017. Εκδόσεις Rosili. Κεφ. 3, σελ. 77-108.

- «Βασικές Αρχές Στρατηγικής των Επιχειρήσεων», 2η έκδοση, Johnson, Scholes, Whittinghton, Regner & Angwin, 2016. Εκδόσεις Κριτική. Κεφ. 2.

eclass.uop.gr
Στρατηγική Τοποθέτηση των Επιχειρήσεων για την Απόκτηση Ανταγωνιστικού Πλεονεκτήματος: Ηγεσία Κόστους, Ηγεσία Οφέλους, Διαφοροποίηση, Δημιουργία Οικονομικής Αξίας, Γαλάζιοι Ωκεανοί, Παγιδευμένοι στη Μέση (Stuck in the Middle).

- «ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΟ ΜΑΝΑΤΖΜΕΝΤ», 1η Έκδοση, Frank t. Rothaermel, 2017. Εκδόσεις Rosili. Κεφ. 5, σελ. 151-171 και Κεφ. 6, σελ. 188-208 και σελ. 211-214.

- «Βασικές Αρχές Στρατηγικής των Επιχειρήσεων», 2η έκδοση, Johnson, Scholes, Whittinghton, Regner & Angwin, 2016. Εκδόσεις Κριτική. Κεφ. 5.

eclass.uop.gr
Διατήρηση Ανταγωνιστικού Πλεονεκτήματος των Επιχειρήσεων: Διατήρηση της Κερδοφορίας, Μηχανισμοί Απομόνωσης, Εμπόδια Απομίμησης, Πλεονεκτήματα Πρότερης Κίνησης.

- «ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΟ ΜΑΝΑΤΖΜΕΝΤ», 1η Έκδοση, Frank t. Rothaermel, 2017. Εκδόσεις Rosili. Κεφ. 4, σελ. 130-134.

- «Βασικές Αρχές Στρατηγικής των Επιχειρήσεων», 2η έκδοση, Johnson, Scholes, Whittinghton, Regner & Angwin, 2016. Εκδόσεις Κριτική. Κεφ. 3.3.

eclass.uop.gr
Ενδιάμεση Εξέταση Προόδου   eclass.uop.gr
Επιχειρηματική Εξωστρέφεια και Διεθνής Ανταγωνισμός: Τρόποι Διείσδυσης Επιχειρήσεων σε Ξένες Αγορές, Πολυεθνικές Επιχειρήσεις, Το Τίμημα της Ξένης Εταιρίας, Το Πλαίσιο Απόστασης CAGE, Το Πλαίσιο Ενσωμάτωσης-Ανταπόκρισης, Το Πλαίσιο Διαμάντι του Porter και Εθνικό Ανταγωνιστικό Πλεονέκτημα.

- «ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΟ ΜΑΝΑΤΖΜΕΝΤ», 1η Έκδοση, Frank t. Rothaermel, 2017. Εκδόσεις Rosili. Κεφ. 10, σελ. 333-360.

- «Βασικές Αρχές Στρατηγικής των Επιχειρήσεων», 2η έκδοση, Johnson, Scholes, Whittinghton, Regner & Angwin, 2016. Εκδόσεις Κριτική. Κεφ. 7.

 

eclass.uop.gr
Ανάλυση Εσωτερικού Περιβάλλοντος: Στρατηγικές Ικανότητες, Πόροι, Δεξιότητες, Ανάλυση VRIO, Ανάλυση SWOT, Σύγχρονες Οργανωσιακές Δομές Επιχειρήσεων.

- «ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΟ ΜΑΝΑΤΖΜΕΝΤ», 1η Έκδοση, Frank t. Rothaermel, 2017. Εκδόσεις Rosili. Κεφ. 4, σελ. 115-129 και Κεφ. 11 σελ. 376-390.

- «Βασικές Αρχές Στρατηγικής των Επιχειρήσεων», 2η έκδοση, Johnson, Scholes, Whittinghton, Regner & Angwin, 2016. Εκδόσεις Κριτική. Κεφ. 3 και Κεφ. 10.2.

eclass.uop.gr
Γενική Ανακεφαλαίωση    
Τρόποι αξιολόγησης φοιτητή:  
Πρόταση 1 Τελική Γραπτή Εξέταση
Πρόταση 2 Ενδιάμεση Γραπτή Εξέταση Προόδου
Πρόταση 3 Γραπτή Εργασία και Παρουσίαση
ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ και ΜΑΘΗΣΙΑΚΕΣ ΜΕΘΟΔΟΙ - ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ
ΤΡΟΠΟΣ ΠΑΡΑΔΟΣΗΣ. Η παράδοση του μαθήματος πραγματοποιείται πρόσωπο με πρόσωπο
ΧΡΗΣΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΩΝ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΣ ΚΑΙ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΩΝ Κατά τη διδασκαλία και στην επικοινωνία με τους φοιτητές χρησιμοποιούνται ΤΠΕ (χρήση powerpoint και videoprojector για την παράδοση των διαλέξεων και χρήση e-class και ηλεκτρονικού ταχυδρομείου για την επικοινωνία με τους φοιτητές).

ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ

 

Δραστηριότητα Φόρτος Εργασίας Εξαμήνου
Διαλέξεις 39 ώρες διδασκαλίας
Αυτοτελής μελέτη 90 ώρες
Εκπόνηση εργασίας 21 ώρες
Σύνολο μαθήματος 150 ώρες

ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΦΟΙΤΗΤΩΝ

.

Ερωτήσεις Κρίσεως που μπορούν να λάβουν τη μορφή Δοκιμασίας Πολλαπλής Επιλογής, Ερωτήσεων Σύντομης Απάντησης, Επίλυσης Προβλημάτων, Θεμάτων Ανάπτυξης με τη χρήση Μελετών Περίπτωσης για την αξιολόγηση των φοιτητών. Η βαθμολογία των φοιτητών προκύπτει 70% από την επίδοσή τους κατά την τελική γραπτή εξέταση και 30% από την εργασία τους που αφορά την παρουσίαση ενός άρθρου δημοσιευμένου σε διεθνές επιστημονικό περιοδικό ή από τη συμμετοχή τους στην ενδιάμεση εξέταση προόδου ή από τη συμμετοχή τους και στην εργασία και στην πρόοδο με τον μέσο όρο των επιδόσεων σε εργασία και πρόοδο να αποτελεί το 30% του τελικού βαθμού.
ΣΥΝΙΣΤΩΜΕΝΗ-ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

Ως βασικά εγχειρίδια για το μάθημα έχουν προταθεί τα κάτωθι βιβλία:

- «ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΟ ΜΑΝΑΤΖΜΕΝΤ», 1η Έκδοση, Frank t. Rothaermel, 2017, Εκδόσεις Rosili.

- «Βασικές Αρχές Στρατηγικής των Επιχειρήσεων», 2η έκδοση, Johnson, Scholes, Whittinghton, Regner & Angwin, 2016, Εκδόσεις Κριτική.

Εκτός των παραπάνω εγχειριδίων οι φοιτητές μπορούν να συμπληρώσουν τις γνώσεις τους από συναφή διεθνούς εμβέλειας επιστημονικά περιοδικά όπως Strategic Management Journal, Journal of Economics and Management Strategy, Strategic Entrepreneurship Journal, Journal of Business Strategy, Small Business Economics, Managerial and Decision Economics.